Ако сте толкова прости, че не можете да наречете циганите роми, без да ви се прекърши езикът, карайте напред – кажете им ‘МАНГАЛИ’!
В думата ‘цигани’ няма нищо срамно, нито обидно – тя произхожда от гръцката дума за гадател, а както знаем циганките са най-добрите гледачки на ръка. Проблемът е, че някои цигански групи предпочитат да се наричат роми – дума, която най-общо значи хора, а всъщност идва от древноиндийското наименование на кастата на музикантите и ковачите. В този ред на мисли Ибро Лолов и Азис са роми, та дрънкат (сорри за каламбура). ‘Мангал’ е жаргонна дума, която ги обижда на цвят (преди век съд с такова име се е ползвал за държане на въглища). Странно е, че близката дума ‘кюмюр’ не употребява по отношение на циганите, макар да е още по-обидна. Аз лично си го обяснявам с трудния за повечето българи изговор. ‘Мангал’ обаче е все едно да наречеш афроамериканец ‘печка’. Там (в САЩ) за такава дума може и в затвор да полежиш (то май и тук по закон може да те приберат на топло). Та, съветвам ви, ако сте фенове на Атака, крайни националисти, псевдо патриоти или просто идиоти, и сте отишли в циганската махала с цел да предизвикате провокации, просто се провикнете, колкото глас имате: ‘Ей, МАНГАЛИ, да ви *** ******!’ 100% ще попаднете във вечерните новини. Горе долу такъв е и шансът да се озовете в Пирогов (стига да преживеете неиминуемия сблъсък).
Сега за разумните читатели, които искат да знаят защо някои цигани се обиждат, когато ги наричат така. В България циганите не са монолитна етническа група (слава богу, поради същата причина и не гласуват монолитно). Те говорят различни езици (български, цигански, турски, влашки) и имат различна вяра (православни, протестанти, католици, мохамедани). Най-грубо се делят на 3 големи групи, като поради изчезването на мечкарите, които бяха влашки цигани, тяхната група е значително намаляла и почти изчезнала. Отделно обаче се делят на повече от дузина по-малки групи и микроетноси. Във всеки град има строга йерархия между отделните групи, понякога различна от йерархията на национално ниво. Не бива да ви изненадва, ако чуете жителите на една ромска махала да обиждат тези от друга на цигани. Една голяма част от циганите (йерлии) се считат български цигани или турски цигани, но и в двата случая се саморазглеждат като натурализирани и по-цивилизовани от останалите. Те не признават мешерето и най-често именно членовете на тази група се обиждат от думата цигани. Обратно – калдерашите, които признават мешерето, не са толкова тънкообидни. Неслучайно цар Киро е цигански, а не ромски цар. Още повече калдерашите са майстори в гледането на ръка (и в други сходни ръчни дейности като джебчийство например). Така че, ако знаете, че си имате работа с калдераши, можете смело да се обръщате към тях с ‘цигани’. Стига, разбира се, да не използвате обиден тон.
Тук е моментът да отбележим, че обръщението ‘роми’, макар да е добре прието от българските цигани (българската част на йерлиите), не се приема добре от голяма част от турските цигани (останалите йерлии), които, къде поради външно влияние, къде под политически натиск, къде по други причини, се самоопределят като турци, макар изобщо да нямат общи черти с този етнос. Още по-проблемен е фактът, че (съвсем резонно при това) българите, турците и останалите цигани не ги признават за турци. Затова, ако влезете в Столипиново например, еднакво грешно е да се обръщате към обитателите с ‘цигани’ и ‘роми’. Моят съвет е – просто не влизайте там!
И така – ‘циганин’ е обидна дума не толкова поради употребата ъ от българите, а поради проблемното ъ възприемане от различните групи на общността. Ако сте решили да ползвате това обръщение, първо внимавайте с тона, с който го изговаряте, а след това обърнете внимание как се възприема. Ако ви кажат, че трябва да използвате друго обръщение – извинете се и ползвайте него. Ако не ви направят забелжека, но усетите дискомфорт при употребата – попитайте дали правилно се обръщате към събеседника (събеседниците) си.
В личната си практика никога не съм имал проблем при обръщението ‘циганин’, вероятно защото тонът и цялостната ми комуникация са били винаги учтиви. Дори напротив – циганите (особено по-старото поколение) изпитват респект към хората, които ги третират като равни, и подобно поведение е гарантиран начин да получите тяхната благосклонност.
Тук трябва да споменем, че сред някой цигани, особено по-младите, поради ред причини, цари наглост и каквото и да е обръщение ще предизвика проблем.
Сред по-възрастните цигани към жените на средна и преклонна възраст бе прието обръщението ‘душа’, което е силно уважително. Случи ми се обаче веднъж, обръщайки се към циганка на видима възраст около 40 години с ‘душа’, да ми се отговори нагло ‘Аз не съм душа!’. На моя последващ въпрос – ‘А какво си?’, отговор не последва. А и какъв отговор би бил възможен? В друг един случай преди години на Женски пазар си търсех дървена лъжица. Бях с приятели и случайно попаднахме на възрастна циганка, която продаваше търсената от мен стока. Общността на копанарите (майсторите на лъжици) е част от влашките цигани, за които казахме по-горе, че са най-добрите дресьори на мечки и маймуни. Но и при тях обръщението ‘душа’ е прието и тачено. Накратко, въпреки големия смях от страна на приятелите ми, с обръщението ‘душа’ и подходящия пазарлък (по цигански – с ‘вай’ и ‘аман-заман’) си издействах добра сделка и чудесен дървен черпак, който още вярно ми служи!
Уважавайте циганите и най-вероятно е те да ви отвърнат със същото. Не се знае кога някой познат циганин ще ви е от голяма полза.
Не ги наричайте ‘мангали’! Не бихте искали някой да нарича вас ‘гяур’, нали?
Приятен неделен ден, Лок
Въстанието в Пловдив - бетер циганска ра...
Мнениeто на българите за ромите-расизъм ...
В момента на първа има постинг на германтигър, който е много силен, и с който съм съгласна, както и с твоя, защото аз съм срещала хора от цигански произход/цигани/, които имат в къщата си пиано, библиотека, в която се забелязват и речници, но и е истина, че такива цигани не афишират с произхода си, защото... защото повечето от тях не искат да бъдат спъвани в гоненето им на професионална кариера.
Ето ти една случка с цигани, в която се вижда тънък усет и деликатност - във връзка със социологическо проучване трябваше да посетя дома им. На тръгване жената изрази желание да ме почерпи. Аз съм гнуслива и ми се изправи косата./гнуслива не от циганите, а по принцип - не от всеки подадено мога да взема, а е грехота да се хвърля, гадно е и затова предпочитам да не ме четпят/. Нищо не казах на думите и' за почерпка, а тя извади една шоколадова вафла и ми я подаде с думите - Това е опаковано, от магазин е и няма да те е гнус да го изядеш.
Благодарих и излезнах, но не мога да кажа, че не ме впечатли тази съобразителност, която не е черта на определен етнос, а е човешка, но достъпна за колко хора - всеки сам да решава за себе си.
А иначе поста написах заради някакъв блогър, който вчера беше в най-коментираните с пост как тези българи, които наричат циганите роми, не са българи! Хвала на такива другари!
Макар,че по отношение на ромите е най-трудно да си такъв.
Поне на мен ми е трудно, признавам.
Но тези нещица (като инфо) са описани достатъчно добре (и нецензурирано) в други блогове.
http://lh5.ggpht.com/-AppFNFmlsgo/S2VSLexO-iI/AAAAAAAAA64/bOapE47ATX8/MangalUprizing.jpg?imgmax=160
http://lh6.ggpht.com/-T6bwTUeEXg0/S2VSLwldfdI/AAAAAAAAA7A/1FWQn5cfH5M/Map_India_Satana.jpg?
Цар Кару І - ecce Inquisitor Curiae
2. Бий детето! (прочети!!!)
3. Нещо за толерантността!
4. Още нещо за толерантността!
5. Блогът на Светлин - спец по музика, политика и бира (особено бира)
6. Блогът на Вера - истории за градския транспорт и още нещо :)
7. Блогът на Филип - едно приятелче с мозък
8. Писма от село 1
9. Писма от село 2
10. Писма от село 3
11. За институциите, банките и други! Част 01 (БУЛСТАТ и байчовците)
12. За институциите, банките и други! Част 02 (Баба Гицка и банка Олеле)
13. Да заснемеш бушмен!
14. Прогноза избори 2007