Насред калабалъка от високи цени, умиращ долар и предстоящи избори, малко хора усещат сериозността на проблема с учителската стачка. Битката не е за увеличение или не, битката е за оцеляване на образованието. За оцеляване на професията ‘учител’.
Родителите масово скокнаха срещу учителите и едва ли повече от 10% ги подкрепят в исканията им. Обвиняват ги за разхайтените си деца, за лошите оценки, за нуждата от частни уроци. И незнайно защо все майки отправят тези обвинения. Хайде сега да стана лош и да си кажа и аз мнението.
РОДИТЕЛИТЕ ТЪРСЯТ НА КОГО ДА ПРЕХВЪРЛЯТ ВИНАТА ЗА СОБСТВЕНИЯ СИ ПРОВАЛ КАТО ТАКИВА!
Защо ли? Защото родителите са тези, които трябва да възпитават децата си с помощта на учителите. Това не е функция единствено и само на учителите както си мислят много родители! А и ако го мислят значи искането за големи заплати на преподавателите е обосновано – те явно трябва да получават заплата и за възпитатели. Когато на детето е обяснено, че учителят е мишок и че те трябва да оспорват авторитета му още от първолаци, какво възпитание очаквате да получи от учителя такова дете?!? Не искаме децата да носят униформи и да са горди, че са ученици, защото е скъпо, не искаме да има вечерен час, защото какви са тези учители, че да ни казват кога да си пускаме децата навън (помните ли колко от децата в ‘Индиго’ не бяха потърсени чак до другия ден?), не искаме децата да пушат и да се дрогират, но незнайно как очакваме за пликчето трева у дома да е виновен пак някой учител, пък и ако детето пуши в училище и решат да го изключат ще дигнем вой до бога. Извинителните бележки? Колко от тях родителите пишат сами по уж семейни причини и колко от тях купуват от познати лекари, че да замажат 200-300 отсъствия на отрочето? И сякаш учителите са виновни, че отрочето не му се ходи на училище всеки ден и във всеки час. Вярно е, че много училища са притиснати от недостиг на ученици и класните ръководители и директора си затварят очите за малки и не толкова малки произшествия като липса от час, преписване, говорене по мобилния, игра на карти на задния чин и пушене пред учителската стая. Сега не можем да накараме децата да стоят 5-6 часа в училище, камо ли да отидат на занималня и през другата половина от деня, ако не могат да се справят сами с уроците. Демокрацията изисква широки права за учениците, почти равни с тези на учителите, поне много родители мислят така. И какъв е ефектът – грам уважение няма, дисциплината е колкото да не се избият в час (това се пази за междучасията), а ентусиазмът да се учат хептен го няма у учениците. Училището няма и няма да има възпитателна функция докато родителите не приемат, че трябва освен права децата им да имат задължения, отговорности и наказания. Помните ли кога за последно чухте някой да е изключен от училище или да е повтарял класа?
А сега за частните уроци! Учителите нарочно не преподавали достатъчно, за да се налага после децата да ходят при тях на частни уроци. Е, нека ви кажа и аз какво мисля! Всяка година подготвям по някой и друг кандидат-студент. И всички без изключение имаха нужда от подготовка. Но по една основна причина – тотални пропуски в материала от минали години! Ако детето ще кандидатства след 7 или 11 клас и то, и родителите му се сещат за това максимум година преди изпитите. Да не говорим колко ученици знаят изобщо с какво ще кандидатстват. 10-15% от децата знаят 2 години по-рано, но над 50% не са решили 6 месеца преди изпитите и готвят или всичко (демек буламач в главата и провал), или нищо, чакайки да решат най-сетне какво ще е. Не става така!!! Подготовката за изпити започва с пълноценно изучаване на материала поне 3 години преди изпита по избрания предмет, както и усилена допълнителна подготовка последната година. Тази подготовка може да е самостоятелна и ефективна (и следователно безплатна), ако предното условие е налице. На колко родители им пука за оценките на децата през годините без кандидатстване? Я се опитайте да кажете с какви оценки по предметите завърши детето ви миналата година! Ама предмет по предмет! Не помните, нали? А знаехте ли изобщо? Все си мисля, че ако родителите следят развитието на детето си и заедно с него вземат решение да се подготвя по даден предмет с особено внимание, няма да има нужда от частни уроци. Тук естествено се усеща липсата на специалисти по професионална ориентация, които да помагат на децата да решат навреме какви искат да станат и по кой предмет съответно трябва да се подготвят. Но тук пак се връщаме на въпроса – какво очакваме от училището – всичко ли? Да възпита, да образова, да избере професия, да нахрани (ако има стол)... Нещо остана ли за родителите??? А после много искали учителите за нищо работа...
А какво искат родителите сега? Малко уроци, че да не претовари детето им! Високи оценки, независимо дали ги е заслужило отрочето! Никакъв тормоз от учителя (обратното обаче трябва да е разрешено)!
Помня навремето как на една родителска среща родител поиска да бъде променена програмата за петък, защото имало четири разказвателни предмета и щерката му не смогвала да назубри по всички и не спяла цяла нощ. Тогава беше смешно, а сега ми се иска повече родители да знаят програмата на децата си и проблемите им с материала. И без друго сега този материал е така орязан, че ако някой каже, че не може да се подготви, ще е нелепа лъжа...
Като питаха децата за стачката всички бяха за! Освен две – едното го беше страх да не му орежат ваканцията, а другото обвиняваше учителите, че безотговорно го лишават от уроци в годината на кандидатстване след 7-ми клас. Дали щеше да говори същото и в шести клас? Никое дете не каза, че му е интересно и забавно в училище... Или че иска да научи нещо! Защо ли?
Тази стачка е последният шанс на образованието да получи подобаващи заплати и да извоюва средства за оцеляването си! Така че примирете се! И подкрепете стачката, за да не гледате после предаването ‘Това не го знае вашето хлапе!’
1/ стачката е със социални искания/ пари/
- защо тогава неспирно ни убеждават, че това ще подобри качеството на образованието у нас? Е този рефрен ми звучи фалшиво и досадно. Да бъдат открити и честни би било по-добре. Да кажат следното: Искаме повече пари, защото нашия труд е интелектуален,висококвлифициран и важен. Така звучи добре. А не така популистко: Искаме пари, за да подсигурим по-дпбро качество. Все едно като им дадат по-големи заплати, утре ще хвръкнат...
Ама кого го бият по главата да става учител не мога да разбера. Но за някои е доходен бизнес.
Аз също мога да стана преподавател, но благодаря при тея условия.
А тая стачка смърди на политика от всякъде. Дразни, че е ултимативна, дразни, че на учителите не им пука за децата. Защото аз като водя детето на детска учителките излизат да говорят с мен само за пари, а сега от тая година дори и това нещо го метнаха на така наречения родителски незнам си какво, чиято функия е да събира пари за какво ли не. Е, благодаря от такава услуга. Но, да като нямам пари и не мога да си позволя нищо по-добро. Родителите искат да научат едно нещо, ама да го знаят и да не трябва да дават пари, за да го водят на едно училище да вземе тапия, а на друг учител за знания.
Все пак децата са най-ценното... някои се лишаваме от много неща, заради децата си.
И 1000 евро да им дадат на някои даскали, пак няма да станат учители.
И второ - бе кой ви кара да сте учители - напускайте. Нека няма образование, голям праз - то сега като че ли има. Така поне ще се редуцират училищата и ще останат само мотивираните.
Моята дъщеря беше на 6,когато едно момченце в детската й беше разяснило как точно технически се правят бебетата. Моля госпожата много се беше забавлявала от разказа му.Та докато не видя оцъклената ми физиономия и моята сладурка мислеше, че това е много забавно.Е, не че не е забавно, ама зависи от гледната точка, нали.
Формирането на личността се обуславя от много фактори.И прехвърлянето на топката с вините учители-родители, вреди само и единствено на децата.Всъщност и те са големите потърпевши от създалата се ситуация.
И да отговоря на твоята реплика -да, безспорно заплатите на учителите трябва да бъдат повишени. Въпросът е да бъдат намерени механизми, които да стимулират повишаването на качеството на труда им. и за Вас и за мен е ясно, че качеството не е единствено материално обусловено. Затова МОН е пълен със специалисти - да си седнат на д-тата, да почерпят европейски и световен опит в тази насока и да намерят решение. Трябва да се сложи край на уравновиловката.
А сега - дуплика :)
В много училища в провинцията има свободни бройки за преподаватели по някои предмети, които стоят незаети с месеци, че и с години! Може би и тук в София е така на места, не съм запознат... По принуда и с одобрение на инспекторатите на тези места се назначават хора без специализирано педагогическо образование. Ако има наплив към учителската професия, тогава ще има възможност и за същински подбор възоснова на качество. Тук има и непопулярни мерки - закриване на училища и паралелки там, където са излишни, вместо да бъдат пазени на всяка цена. Учителите могат да получават диференцирано заплащане съобразно клас квалификация, стаж в системата, рейтинг на учебното заведение; не според оценката на директор, ученици или колеги (винаги силно субективна).
03.10.2007 12:42
гледат ги отвисоко,ехидно.
Те всичко държат в държавата,
досиета,пари,човешки души.
Те стоят срещу тях ухилени,
ще ги смачкат,първо да си поиграят.
Да се погаврят за назидание,
та те са в ръцете им,само да искат.
Те стоят срещу тях ухилени,
избори идват,какво им пука.
Те са готови с компромати,
свой хора имат навсякъде.
Те стоят срещу тях ухилени,
интелегентни били онез учители.
Нямат сила,те са зависими,
бели мишки,опитни зайчета.
03.10.2007
ДЖУЛИЯ БЕЛ
Но се замислям от сега и имам отношение към образованието и въобще не съм съгласна с твоето твърдение, че като се приберат в осем часа от работа родителите трябва да седнат и да учат с децата. Това е ултраненормално - знам, че е практика, но това не е редно. Не е добре нито за родителите, нито за децата. Ако родителите могат и имат време да се занимават с децата, то защо да ги пращат на училище - питам аз? Ако е за социални контакти - клубове, школи - има къде.
Това е проблем и не е редно да се натоварват така децата. Друг е въпросът, че не би било зле родителите да получават повече и да имат повече свободно време, за да го прекарват с децата - но не за да пишат домашни като зомбита, а за да се забавляват, общуват и да се развиват във сфери извън училищните. Примерно ходене по музеи - да не мислиш, че в Бг много ги водят по музеи, а някъде представи си децата и домашни нямат, а ходят да учат именно в музеи и галерии и смятам, че е много по-полезно и запомнящо се.
05.10.2007 13:46
05.10.2007 17:39
Мисля, че много неща от темата трябва д а обсъждате с такива като мен - запознати отвътре с образованието, защото все още учим. Защо "отвътре" с "образованието"? Защото аз знам какви са учителите, знам нчина на мислене на връстниците ми. Родителите ми - явно са твърде добри хора, за да стана аз лош (зъл). Защото не си спомням някога да са ме "възпитавали". Това мисля, че го е правила началната ми учителка, от 1ви до 4ти клас. Четенето на книги - откакто съм се научил (но кой ме научи - мамаа; и то преди да тръгна на училище).
Може би ще кжете, че родителите ми (най-вече майка ми) са сгрешили в много отношения по въпроса с възпитанието, най-малкото с това да ми помагат с уроците (за които прочетох в коментарите и ще напиша нещо по въпроса по-късно), специално и да отделят от времето си за това. Е, майка ми е стояла с брат ми, учила го е да пише буквите - мене - не. Никога не е сядала с мене да учи, защото знае, че аз сам, по моя воля, сядам да си науча за следващия ден. И това се дължи от една страна на мен самия, а от друга - на учителката (може би).
Може би затова съм на мнение, че родителите не трябва да засядат с детето си да учат с него. та, кой ще го учи това в учебника - те или отрочето (както се изрази locke) им? Не трябва ли то само да се научи да се справя с проблемите, без да търси нечия чужда помощ? Не трябва ли да си задейства малко мозъчето и да се научи да мисли и разбира? Да си развие малко логиката? Най-малкото - да остане доволно, чее постигнало нещо (пък нищо, че е толкова "малко") само?
Сещам се и за другата тема - допълнителните уроци. Не е вярно, поне при нас, че нарочно учителите не преподават достатъчно в часовете и затова децата трябва да ходят на допълнителни уроци и занятия. В което съм се убедил е, че всичко, което се учи в училище е изискване от МОН. Учебниците са одобфрени от МОН, иначе нямаше да ги има. Е, МОН обаче изискват на изпитите да се знае мн повече, отколкото пише в учебниците по даден предмет. Програма в училище също е съобразена с учбника и материала написан в него. Тогава кой е виновен, че в училище не се учи достатъчно материал - учителите ли? На който не му достига информацията - той ще се запише на допълнителни курсове. Написах, че "ще ходя на СИП български език". Ами ще ходя - защото зна, че в учебника по литература има толкова много инфо за отделн автори и произведения, че даже може и да не свършим учебника тази година и да продължим с другия. Само че ще има матури от тази година, а на тях ще има тест по БГ език, в който трябва да се учат 1 "тон" правила и да се знаят, и да се знае как се използат в даден случай. А кога в училище ще могат да се научат тия неща? Просто няма време. Затова - СИП. "Свободно" избираема подготовка. Който иска се записва. Който може да учи сам, без помощ от учителя - по-добре, но аз пък искам да бъда проверяван и т.н., затова се записах.
Друго се сещам - за това, коетонаписа locke, че ученикът трябва д а си е зибрал от 3 години назад предмета, с който ще кандитатства (вече - втория предмет на матурата), за да може да се подготви по-добре. Аз от 4 години се чудя, чудя се, ама нещо не върви и не мога да се начудя. Защо? Защото ми вървят всички предмети, знам и осъзнавам, че всеки има своята "красота", по всички съм добър [освен по География, но това е друг въпрос - дои ми е по-лесно, защото ще знам, че няма да е тя ;) ]. Ами няма как да избера.. Най-много да го обсъдя с класната...
Друго се сещам - някой спомена ли за това какво му е на един учител, когато преподава на тъпаци? Извинявам се за грубата некнижовна думичка, ама във всеки клас да има най-мн 20-30% заради които да се влезе в час. Днес, на СИП-а - чудя се какво ли й е било на класната да разбере, че момиче в 11ти клас, на 17 години, не може да каже кога се пише "с" и кога - "със", както и "в" и и "във". Ама защо идва на този СИП е отделен въпрос (най-вече заради погрешни тълкувания и още повече - на тъпотия/простотия/глупост). (но да се надяваме, че ще излезе нещо от цялата тази работа...) (освен, че ще ни разсмива като каже някоя глупост). Та, въпроса беше относно учениците - те са животни. Прочетох, че учениците (и майките) са останали с такова впечатление, че мислят, че имат повече права от учителите. Е - вярно е. Просто защото са прости/безчовечни/егоистични. Най-вече прости. (И забележете, че говоря и за майките - но не искам да обиждам всички, а само тия, които си мислят така) Хубаво - детето ви има права. Ама вие знаете ли го какво върши то самото в училище, в час? Не - знаете само това, което то ви казва. И разбира се, то ви казва Истината, нали така, то е ВАШЕТО дете - то не лъже, добро е, умно, послушно - а какви са тия абележки от учителите и слаби оценки - учителите се заяждат нарочно с Детето ви, идете се карайте с тях, че и с директора на училището! (Миналата година някво момиче се оплакало на техните, че правили контролно (по Литература) и учителката, му писала 4ка, а то (момичето) щяла да кандидатства след 7ми клас и оценката му проваляла успеха. Кажете ми - това не е ли глупост? Нали има черно на бяло защо е писана тази оценка, личат си колко са грешките, личи си за колко е контролното. И кажете ми - не е ли глупост и родителите да ходят да се карат на учителката (която ми беше класна, познаваме се и дълбоко я уважавам, защото е освен учител - и човек, и възпитател - точно какъвто искате да е учителят) задето писала тази оценка, не е ли глупост най-свестния учител в училището да напусне, заради няква пикла? (Пък нищо, че после са молили същата тази учителка да се върне да преподава) Е, кажете ми - къде е авторитета на тази учителка? Друг случай - от тази година. Не е ли тъпо да кажеш на филолог, че е неграмотен? Да му се разкрещиш, пред всички в офиса, че нищо не знае, а изисква много? Пълна отрат беше тоя случай, и то за какво - заради няква дето е първа приятелка с тази, за която писах, че не знае кога се пише "с" и кога - "със". Тя обаче й подсказа. После не можа да се сети кога се пише "в" и кога - "във".
Което исках да кажа досега е :), че родителите не познават децата си, а се заблуждават, че го правят. Хм, трябва да отворят "Училище - родител", да се научат на някои неща тия родители. Да се сетят, че детето им може би ги псува в този момент, в който те го хвалят пред други хора. Нали?
И всичко това вижда и учителят, понякога, но какво може да направи той - както може би казахте - връзката родител-учител не важи.. А кога писахме че училището е система от ученици, учители и родители?
Заключение - родителите са виновни за състоянието на децата си, не трябва да обвиняват учителите за това, но все пак -увеличете заплатите на учителите, защото тоя живот изисква пари, да не говорим за нервите, но с тях някакси се оправяме - пак живота ни учи...
ПС - извинявам се за грубите думи, които съм използвал, но няма алтернативни такива.....
а locke, само две думи- КЕФИШ СТРАШНО!!!
сърдечни поздрави от мене :)
Това е...Изключенията подтвърждават правилото...
"Случайни хора" в учителската професия има, колкото и във всяка друга...Периодична атестация и диференцирано заплащане - при това с ГОЛЕМИ разлики между нивата....би била добра мярка преди 10 години....сега - Бог да ни е на помощ!
2. Бий детето! (прочети!!!)
3. Нещо за толерантността!
4. Още нещо за толерантността!
5. Блогът на Светлин - спец по музика, политика и бира (особено бира)
6. Блогът на Вера - истории за градския транспорт и още нещо :)
7. Блогът на Филип - едно приятелче с мозък
8. Писма от село 1
9. Писма от село 2
10. Писма от село 3
11. За институциите, банките и други! Част 01 (БУЛСТАТ и байчовците)
12. За институциите, банките и други! Част 02 (Баба Гицка и банка Олеле)
13. Да заснемеш бушмен!
14. Прогноза избори 2007